Poul Esting er født i Vendsyssel i 1943, er uddannet grafiker og havde sin debut i 1969.
Siden da har han haft mere end 80 separatudstillinger.
Poul Esting har blandt mange andre steder udstillet på Charlottenborgs Forårsudstilling, Kunstnernes Sommerudstilling, Vendsyssel Kunstmuseum of Art Copenhagen, ligesom han også har udstillet en lang række steder i udlandet.
Uddrag fra Weilbachs Kunstnerleksikon
... inspireret af klassisk musik og jazz skaber Esting i sine værker en kaotisk ofte romantisk drømmeverden. Sekvenser fra menneskelig udfoldelse gennemspilles i stramme linier og svært tilgængelige bevægelsesmønstre.
Koloristisk bevæger Esting sig fra sarthed til dynamisk styrke i særprægede, ofte overraskende toner, associationsskabende figurer, tegn og bogstaver træder frem på billedfladen. I de grafiske værker har Esting stor følsomhed og omhu for menneskets tanker og erfaringer, der fastfryser det menneskelige udtryk. Esting er en ener i dansk kunst, han undgår tilstræbt æstetik, er spontan i sit udtryk og tilhænger af den ekstreme individualisme.
Tom Jørgensen, redaktør af Kunstavisen
Når arkæologer om 500 år finder et Poul Esting-maleri gemt i resterne af en støvet kælder, vil de udover den rent æstetiske nydelse kunne konstatere, at det kan bruges som et tidsdokument over hele den vestlige kulturhistorie.
Udover rent bogstaveligt at benytte sig af en lag-på-lag-teknik, dykker Esting ned i de tegn, koder og bevidsthedsformer de forskellige epoker har udtrykt sig med. Illustrerede middelalderhåndskrifter, helleristninger fra bronzealderen, tegneseriefigurer, latinske inskriptioner og parafraser over kunsthistoriske mestre er bare nogle af de inspirationskilder Poul Esting benytter sig af på sin egen meget personlige måde.
Dermed bliver hans malerier også en blanding af spontane, ekspressive penselstrøg og velovervejede, ofte direkte overførte motiver. I modsætning til flere af de andre Gyrr-medlemmer er det ikke Andy Warhols eller Roy Lichentensteins udgave af pop-kunsten, Esting er inspireret af. Det er snarere Robert Rauchenbergs collageagtige billedopbygning, som er udgangspunktet. En billedopbygning, hvor stort og småt, finkulturelt tankegods, reklameklicheer, fantasivæsener og kalligrafi blander sig med hinanden på en tankevækkende og særdeles funky måde. Det er billeder med musik i.
C. F. Garde, Kunstkritiker, Århus Stifttidende
Esting blæser i sine billeder på enhver regel. Han blander teknikker og stil, som det nu passer sig i forhold til det, han vil opnå. Helt naturalistiske ansigter tegnet med blød blyant toner frem i abstrakte, impulsive ‘landskaber’ af vandfarve, tusch, acryl o.a. Det lyder måske enkelt, men er bestemt noget ud over det sædvanlige. Esting behersker sine midler med hårfin balance og fylder sit billedrum med poesi og atmosfære. Man oplever udtryk for musikalsk glæde i de poetiske og spændstige papirarbejder.