Galleri og kulturarrangør
Kulturloftet • Store Heddinge Bibliotek • Kirketorvet 2 • 4660 Store Heddinge • Tlf.: 20 74 83 37 • E-mail: post@kulturloftet.dk • CVR 32013430
Åbningstider: mandag 14.00-17.30 -- torsdag kl. 14.00-18.00 - tirsdag kl. 10.00-16.00 - lredag og lørdag kl. 10.00-13.00
Udstillinger 2024
10. februar - 9. marts
16. marts - 13. april
20. april - 18. maj
25. maj - 22. juni
29. juni - 27. juli
3. august - 31. august
7. september - 5. oktober
Niels Hansen
Niels Hansen foretrækker at fotografere analogt og gerne i sort-hvid.
Han bliver en gang imellem spurgt om, hvorfor han stadig fotograferer sort/hvid analogt. Det er dyrt, hvert negativ koster mellem 3 og 15 kr. De tekniske muligheder er langt færre, og det er besværligt.
Er det kun nostalgi? Det subjektive svar er ret enkelt: det er sjovere, mere udfordrende og har en anden magi. Spændingen ved at se billedet udvikle sig langsomt i fremkalderen er unik.
Det er udfordrende at oversætte farveindtryk til gråtoner.
Efter hans mening kan man betragte farvefotoet som naturalistisk, medmindre der er manipuleret for meget med det. Det sort-hvide foto er derimod altid manipuleret, det er abstrakt, men det er ikke fjernet fra virkeligheden.
PRO
Kunstnersammenslutningen PRO har eksisteret i 62 år og bestået af skiftende kunstnere.
På udstillingen på Kulturloftet deltager følgende kunstnere: Jonna Pedersen, Bjørn Eriksen, Gunnar Bay, Henriette Lorentz, Hans Kjær, Annette Sjølund, Ole Bach Sørensen og Stig Weye.
Gennem årene har PRO fungeret som springbræt for noget større og betegnes derfor nogle gange som en gennemtrækssammenslutning.
Fra starten udstillede kunstnersammenslutningen på Charlottenborg, men efter at udstillingsbygningen i 2006 skiftede til Kunsthal Charlottenborg, har gruppen været henvist til at udstille forskellige steder i landet.
Rasmus Svarre
Rasmus Svarre er tiltrukket af at fremkalde stemninger og ikke realistiske motiver.
Hans værker med nordiske landskaber er ofte også delvist abstrakte og antydede, og han kan lide at benytte de transparente kvaliteter ved akvarel til at antyde drømmende stemninger.
Motiverne i hans værker kan både være antydede, kraftfulde, poetiske og grimme.
I landskabsmalerierne kommer mennesket mest til syne i form af strukturer, der er lavet af mennesket, eller som en lille antydet person i det enorme land.
Det er landskabet og naturen, der er hovedpersonen.
Sofie Aabenhuus
Sofie Aabenhuus’ undersøger maleriets form og eksistensberettigelse via materialevalg og sammensætning. Spændingen mellem farvevalg og materialevalg. Opløsningen af hvad der ses som rigtigt og forkert at bruge. Valget om ophøjelse af – og hyldest til simple, håndgribelige hverdagsmaterialer som pap og murersnor, træ blandet med naive penselstrøg. I nogle af værkerne omsætter hun egne sanseindtryk og observationer af sit eget indre samt samfundstendenser og menneskets personlige udviklingstemaer til abstrakte udtryk – der udgør et studie i farver, teksturer og former og materiale.
Sofie Aabenhuus åbner den dialog, der kan opstå mellem værket og beskueren. Værkerne er ikke en søgen efter det færdige eller fuldendte, nærmere en beskrivelse af en sindstilstand, et øjeblik, eller et sanseindtryk. Arbejdsgangen med værkerne er spontan, intuitiv og vældig energisk. Der arbejdes altid på mange værker samtidigt i et højt tempo af flow for få en slags katalysatorvirkning værkerne imellem. Den energiske arbejdsgang er også en slags katalysator og udtryk for at slippe fri af sin egen selvkontrol, at arbejde sig fri. At mærke mere. Mærke farverne og strukturerne.
Dorte Færch og Dorte Kaas
At male og tegne har altid fyldt meget i Dortes i Kaas liv og hun bruger rigtig meget af sin tid i sit atelier.
Hun er udpræget naturmenneske og vil gerne udtrykke og dele de oplevelser og indtryk, hun får ved at opholde sig i naturen. Da hun bor på Stevns lige ved klintekanten, er det ofte, men ikke udelukkende, Stevns Klint, der står for skud, når hun vælger motiv til sine billeder.
Naturen er for Dorte Kaas en uudtømmelig kilde til inspiration og glæde.
Dorte Færch ser skønheden i forfaldet….
Dorte Færch får inspiration til sine fotos når hun færdes i naturen og på havnen. Havnen er for hende en uudtømmelig kilde til inspiration. Hun bliver fanget af det, som normalt ikke falder i øjnene. Hun kan klatre og kravle for at knipse sit billede da det særlige ikke altid er det nemmeste at få fat i.
Når hun er ude i naturen, som for eksempel på Klinten og i skoven, så kommer motiverne til hende af sig selv og så fanger hun dem. Pludselig viser der sig kombinationer af konturer som kun fantasien sætter grænser for; en papegøje, en krokodille, en trold, en skikkelse, et ansigt, en maske, et øje eller andet som kun findes i eventyrer.
Både børn og voksne kan få deres egne oplevelser. Det er jo det kunsten handler om.
Mette Hedegaard
Mette Hedegaard er født den 26. august 1941 og blev efter studentereksamen i 1961 uddannet som keramiker på Kunsthåndværkerskolen i perioden 1961 til 1965.
I 1967 fik hun eget keramikerværksted.
Mette Hedegaard er desuden autodidakt billed- og glaskunstner og har applikeret billedtæpper.
For 5O år siden flyttede hun sit keramikværksted til den røde skole i Lund, hvor hun indrettede "det røde skole atelier" i 1974 med keramikovn og senere også egen glasovn til glasmalerier.
Hun blev så vild med den særprægede stevnske natur, at hun forevigede klint, havudsigter,
marker, træer, mennesker og katte med sine akvarelfarver, pasteller og alskens tegne grej.
Hun forsøgte at forstå og udføre motiverne genkendelige uden for megen naturalisme
men med sit eget temperament.
Grafisk Værksted
K.U.P.
Kunstnerkollektivet KUP (Kvindeligt Univers i Provinsen), som har sit udspring på Grafisk Værksted Næstved.
Først og fremmest er gruppens grundlæggende præmis og interesse, provins.
Hverken byen eller landet, men den mellemposition, som ikke lader sig definere.
Som er en slags menneskeligt vilkår. Her kan man ikke forvente en fælles hverken kulturelt, socialt eller politisk referenceramme.
Kunstnerkollektivet KUP er interesseret i at udforske og arbejde med rammen provins, hvor andre regler end de lokalt funderede fornægter sig, hvor kunsten kan være noget der opstår og noget man mødes om.
Jonna Pedersen
Jonna Pedersen undersøger kulturens forandringer og eksistens, ofte med brug af humor.
Udstillingen rummer værker, der spejler eksistens igennem velkendte billedelementer som sko og særlige klæder.
Jonna Pedersen er optaget af, hvordan særlige klæder udtrykker værdier og holdninger og fortæller noget om, hvordan vi mennesker er til i verden.
På udstillingen indgår også værker, der relaterer til den kulturelle forandring i kommunikationsvaner, specifikt den stigende brug af tekstbeskeder frem for telefonsamtaler.
Hendes værker kan ved første øjekast virke indbydende og festlige, men går man i dybden, er der mange budskaber og betydningslag, som kan frembringe en eftertænksomhed.
I 2023 udkom en ny bog om de seneste 5 års kunstneriske arbejde, inkl. digte og en novelle. Bogen er til salg på udstillingen.
Stevns Fotoklub